zaterdag 10 januari 2015

gezonde kokoskoekjes

Heel eerlijk, deze kokosbollen hebben niets met kinderen te maken. Ik maakte ze voor mijzelf en at ze binnen een week op. Maar toch is het ook een ideaal koekje om aan je kinderen te geven. Want kokos is hartstikke goed voor ze (het bevat veel anti-oxidanten) en er zit geen toegevoegde suiker in. Best wel gezond dus.
Ik kwam op het idee door de Markthal. Daar staat een kraam die enkel kokosbollen verkoopt. Mega lekkere en dikke kokoskoeken. Het beeld liet mij niet meer los. Maar omdat ik mij (net zo als de rest van Nederland) heb voorgenomen om even rustig aan te doen met de suikers, heb ik een alternatief bedacht. Met banaan als zoetmiddel, je kunt natuurlijk ook een scheutje agavesiroop of een scheutje honing toevoegen. Maar ik vind ze zo wel lekker eigenlijk. En je hebt er maar 3 ingrediënten voor nodig, ok en een snufje zout. Easy does it.
gezonde kokosbollen
Ingrediënten voor 10 st.
3 eiwitten
1 banaan
150 gr kokos
Snuf zout
Zo maak je het
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Pureer de banaan glad met een staafmixer. Roer de kokos en een snuf zout hier doorheen.
Klop in een vetvrije kom (die maak je schoon met iets citroensap) de eiwitten tot stevige pieken. Je moet de kom op zijn kop kunnen houden, zonder dat het eiwit eruit loopt.
Spatel de eiwitten nu voorzichtig door het kokosmengsel.
Bekleed een bakplaat met bakpapier.
gezonde kokosbollen
Vorm met een kleine ijsschep zo’n 10 bollen van het kokosmengsel.
Bak de kokosbollen in 15 minuten goudbruin in de oven.
Je kunt de kokoskoeken luchtdicht ongeveer 4 dagen bewaren.

Bron: https://www.facebook.com/uitpaulineskeuken?fref=nf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

print