vrijdag 9 januari 2015

gezonde brownies

“Gezonde” Brownies.

Heel leuk vandaag een gastblog van Elize. Ik “ken” Elize via twitter . ZIj heeft zelf  een prachtige blog: Eat Cook Love over eten en haar prachtige reizen. Ik heb haar al een paar keer gevraagd om het recept van haar gezonde brownie te delen op mijn blog. Het duurde even  maar vandaag is het dan eindelijk zover. Deze brownie past trouwens perfect bij de #30voeljefit challenge.
Ok, ik geef het direct toe, ik heb het plan vermogen van een gemiddelde vriendelijke buschauffeur in Suriname. En daar een periode van vier maanden wonen in het overigens schitterende Suriname geleid heeft tot de wetenschap dat de bussen aldaar rijden naar een geheel willekeurige behoefte van de chauffeur of de mechanische staat van de bus. Een borrel teveel de dag ervoor (of op de dag zelf), een flinke regenbui die de straten doet overstromen of een bus die zijn houdbaarheidsdatum zeer ver heeft overschreden, het zijn allemaal redenen waarom de gemiddelde wachttijd op een bus schommelt tussen 1 en 2.5 uur. Alles behalve een goed geplande dienstregeling voeren de boventoon, wat overigens écht zijn charme heeft als je je er aan over kunt geven.
Deze geheel onzinnige en langdradige inleiding is geschreven in de hoop dat daarmee mijn volgende biecht in het niet valt. Suzanne vroeg mij al even geleden om een gast blog te schrijven zodat ze een heerlijk recept van mijn blog ook met jullie kon delen. In het kader van mijn verdediging: ze deed niet aan deadlines! Inmiddels zijn er echter een paar maanden gepasseerd én is het een druilerige zaterdag, dus ik heb geen enkel excuus om niet even te gaan zitten voor een gast blog, wat ik dus bij deze aan het doen ben.
Het recept wat Suzanne graag met jullie wilde delen is een brownie met als hoofdingrediënt ‘courgette’. Ja hoor, je leest het goed! Zoveel houdt ze van jullie.. ;-)
Even een extra aandachtspunt voor de bereidingswijze. Twee enthousiastelingen die het recept maakten gingen namelijk een beetje de mist in, wat resulteerde in een brownie met grove stukken courgette erin, en dat bleek toch niet zo’n groot succes. Dus let op: draai de mix helemaal glad met een mixer of blender!
Ik hoor graag wat jullie van het recept vonden.
Lieve groet,
Gezonde brownies
Ingrediënten:
  • 1 courgette
  • 1 banaan
  • 2-3 eieren (hangt af van de grootte)
  • 200 gram dadels of dadelpasta (ongezoete)
  • 100 gram bloem (ik gebruik hiervoor volkoren spelt bloem)
  • 75 gram cacao
  • Pecannoten (ca. 50 gram)
  • Kokosolie of boter om de vorm mee in te vetten
Bereidingswijze:
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
    2. Snij de courgette in kleine stukken (indien de courgette niet biologisch is kun je er voor kiezen om de courgette eerst te schillen)
    3. Mix alle ingrediënten (courgette, banaan, eieren, dadels, cacao en bloem) bij elkaar tot een glad mengsel. Je kunt er eventueel voor  kiezen om eerst 2 eieren te gebruiken en afhankelijk van hoe het mengsel eruit komt er een extra ei aan toe te voegen. Mijn ervaring met een ei maat M is dat je er drie van nodig hebt.
    4. Vet een vorm in met wat kokosolie of roomboter en doe het beslag in de vorm (ik gebruik een cakevorm). Verdeel de pecannoten over het beslag. Bak de brownies vervolgens in 30/40 minuten af. De tijd kan per oven verschillen. Je kunt controleren of het gaar is door er een schone satéprikker in te steken en te kijken of er nog beslag aan blijft hangen als je hem er weer uit haalt.
Eet Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

print