zondag 14 juni 2015

gezonde worteltaart


De ubergezonde Carrot Cake

Gezonde taarten bakken is een trend. Blijkbaar, want ik zie ze opeens overal verschijnen! Een tijdje geleden vroeg een van mijn “trouwe volgsters” of ik een goed Carrot Cake recept wist; een Carrot Cake die het liefst ook een beetje gezond was! Mijn eerste gedachte was: nee, eigenlijk niet. Ik had nog nooit een Carrot Cake gemaakt, laat staan een gezonde! Uiteindelijk vond ik het recept op een van mijn favoriete Engelstalige blogs: 101 cookbooks! Dus zo geschiede, zij maakte de Carrot Cake en ik kon natuurlijk niet achter blijven. Het recept is “redelijk” origineel gebleven. Hier en daar heb ik wat veranderd aan de hoeveelheden en soms wat extra’s toegevoegd om het naar mijn mening nog net een tikkeltje lekkerder te maken. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Wat heb je nodig voor een Carrot Cake?
250 gram volkoren tarwebloem
16 gram baking powder (1 zakje dus)
snufje zeezout (1 draai aan de molen om precies te zijn!)
2 theelepels kaneel
80 gram walnoten, fijngehakt
115 gram boter (of kokosolie)
90 gram dadels, in kleine stukjes gesneden
3 middelgrote wortels, geschild en geraspt
3 rijpe bananen, in stukjes
75 gram normale Griekse yoghurt
2 eieren
185 gram cream cheese, kamertempratuur
4 tl maple syroop of honing, of naar smaak
sap van ¼ citroen
Verwarm de oven voor op 180 graden. Beboter een cakeblik om vervolgens een stuk bakpapier in de breedte erin te leggen, dan kun je het na het bakken er makkelijk uithalen (zonder de cate te beschadigen).
Doe de volkoren bloem, baking powder, kaneel en zout in een schaal. Snij de walnoten in fijne stukjes en roer deze erdoor. Zet aan de kant voor later.
Verwarm de boter in een pan. Snij de dadels in kleine stukjes en voeg deze toe aan de gesmolten boter. Ik heb de boter nog even aan gezet. Laat het niet pruttelen, alleen even de dadels goed verwarmen.
Rasp boven een andere kom de wortel (eerst even schillen!) en voeg daar de stukjes banaan in toe. Doe geen moeite om het te prakken, dat klusje doet de mixer straks voor je! Mix de dadel-boter mengsel erdoor, die ervoor zorgt dat eventuele stukjes dadel verdwijnen.  Voeg vervolgens de yoghurt en eieren erdoor, mix even voordat je het bloemmengsel toevoegt. Begin eerst met een eetlepel van dit bloemmengsel en doe er steeds meer bij. Doe het cakemengsel in het cakeblik en bak voor ongeveer 50 minuten. Haal uit de oven en laat afkoelen.
Maak ondertussen de topping. Roer hiervoor de cream cheese, maple syroop en citroensap door elkaar. Voeg meer maple syroop toe als je het zoeter wilt hebben. Wanneer de cake helemaal is afgekoeld kun je de “frosting” erop doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

print