Omdat ik ontbijten echt super belangrijk vind, maak ik er het liefst elke dag uitgebreid de tijd voor en probeer ik steeds weer een feestje op mijn bord te toveren. Door de dag te beginnen met een voedzaam en energierijk ontbijt, heb ik een goede start van mijn dag! Of ik heb in elk geval mijn best gedaan om zo goed mogelijk te beginnen…. Ik hou van afwisseling en ik heb dan ook een lijstje met 3 of 4 favoriete ontbijtjes die ik om de beurt klaar maak. Op mijn lijstje staan meestal een bak yoghurt met homemade muesli`en wat fruit, een (koude!) pap van havermout met noten, pitjes en zaden, een snelle ontbijtsmootie of een eenvoudige cracker met wat beleg. Hoe ik mijn dag start, ligt er maar net aan waar ik zin en tijd voor heb. Als ik niet zoveel tijd heb, dan zet ik het liefst de avond van tevoren al een bakje overnight oats in de koelkast.

Haver als supergraan!

Havermout is echt een van de producten die ik áltijd in huis heb. Ik ben gek op havermout en ik gebruik het dan ook echt overal voor! Niet alleen heel graag in mijn ontbijt, je hebt hier vast ook wel de recepten voor broden, cakes, muffins en hartige hapjes voorbij zien komen. Havermout is echt een onderdeel van mijn voeding en haver wordt wat mij betreft terecht een supergraan genoemd! Op mijn blog wordt regelmatig gezocht naar wat havermout nu precies is en hoe het gemaakt wordt. Ik leg het graag nog een keer uit! Havermout komt van het graan haver en wordt door de haverkorrels te wassen, te pellen, tot vlokken te knippen, te stomen en te pletten tot havermout gemaakt. Havermout is rijk aan voedingsvezels en vezelrijke voeding is belangrijk voor een goede stofwisseling en spijsvertering. Daarnaast zit havermout ook nog vol vitamines en mineralen die nodig zijn om elke dag goed te kunnen functioneren. Zo bevat het onder andere silicium, magnesium en ijzer. Powerrrr!
snelle havermout ontbijtjes

Snelle havermout ontbijtjes

Dat ik zo graag met havermout ontbijt moeten ze vast geweten hebben bij Quaker, want vorige week ontving ik van hen een geweldige box vol met zakjes Quaker Oats Express, een handige kookwekker én heel veel gevulde potjes met daarin de lekkerste toppings. Ik werd uitgedaagd om mee te doen aan de #quakerchallenge en een aantal snelle ontbijtrecepten te verzinnen. Nou kom maar op met die uitdaging, die ga ik graag aan! Want Quaker wil laten zien dat er geen enkel excuus is om niet dagelijks te starten met een gezond ontbijt en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Je kunt de Oats Express warm eten door ze even te koken in wat melk of water, maar door de bewerking die deze havermout heeft gekregen, is het ook eenvoudig koud te gebruiken. Ik deel vandaag 3 x snelle havermout ontbijtjes en gebruikte daarvoor de Quaker Oats Express, de toppings uit de box en natuurlijk nog wat lekkere ingrediënten uit mijn eigen koelkast. No more excuses….
snelle havermout ontbijtjes

Overnight oats

  • 1 zakjes Quaker Oats Express
  • 180 ml plantaardige melk*
  • 1 el lijnzaad
  • 1 el cacaonibs
  • 1 el pompoenpitten
  • handje amandelen
* ik gebruikte amandelmelk
Bereiden: Schenk de plantaardige melk in een kom en voeg de havermout en het lijnzaad toe. Zet een nacht afgedekt in de koelkast. De volgende ochtend pak je de overnight oats uit de koelkast en doe je de cacaonibs, pompoenpitten en amandelen er over heen.
Snelle havermout ontbijtjes

Snelle havermout shake

  • 1/2 mango
  • 180 ml plantaardige melk*
  • 1 zakje Quaker Oats Express
  • 1 el olijfolie
*ik gebruikte kokosmelk
Bereiden: Voor dit recept gebruik je de blender. Giet de melk, de mango en de havermout in de blender en meng tot een gladde smoothie. Voeg als laatste nog een scheut olijfolie toe aan de smoothie, zodat je koolhydraten, eiwitten en vetten in balans zijn. Dit ontbijtje is ideaal voor on the go!
snelle havermout ontbijtjes

Warme havermoutpap met kaneel

  • 1 zakje Quaker Oats Express
  • 180 ml plantaardige melk*
  • 1 el kaneel
  • handje walnoten
  • 2 abrikozen
  • 1 el cacaonibs
  • 1 el pompoenpitten
*ik gebruikte amandelmelk
Bereiden: Dit is de warme variant van de snelle havermout ontbijtjes. Doe de melk in een steelpan, voeg de havermout al roerend toe en breng aan de kook. Laat ongeveer 2 minuten koken en draai het vuur dan uit. Voeg nu een snuf kaneel, gehakte walnoten, gesneden abrikozen, cacaonibs en pompoenpitten toe en roer alles goed door elkaar.
Ik gebruikte voor deze challenge de Quaker Oats Express naturel. Ik ontving ook de kaneel variant maar zag dat daar suiker aan toegevoegd is. Ik maakte dus mijn eigen kaneel variant door er zelf een snuf kaneel aan toe te voegen.
Wil je mijn tips voor een happy healthy lifestyle in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief (rechtsboven).
Volg Mind Your Feed op Facebook | Twitter |Bloglovin | Instagram