zondag 26 april 2015

kwarktaart

Kwarktaart!! (en nog gezond ook!)

Ik ben voedingsdeskundige, maar dat betekent niet dat ik immuun ben voor lekkernij.
Sterker nog, ik heb één echte passie en dat is taart, en daar ben ik nog ontzettend kieskeurig in ook!
Toch wilde ik weten of het mogelijk is een gezonde taart te maken.
Na wat research kon ik niet echt het perfecte recept vinden dus ben ik zelf maar gaan knutselen, het resultaat is echt top!
Daarom deel ik graag dit recept met jullie:
Wat heb je nodig?– taartvorm 24 cm doorsnede
– 100 gram amandelmeel
– 50 gram roomboter (of 50 gram kokosolie, wat je liever hebt)
– 10 dadels
– 1 kg magere kwark
– 1 theelepel honing
– vers fruit naar keuze
– +/- 5 gelatine blaadjes
Hoe ga je te werk?Maal de dadels fijn in een blender of met een staafmixer.
Verwarm de roomboter of kokosolie in een pannetje tot het vloeibaar is, voeg daarbij de amandelmeel en de stukjes dadels. Mix het geheel tot je een glad deeg krijgt. Maak van dit deeg de bodem van de taart in je taartvorm.
Zet de taartvorm een kwartiertje in de koelkast en ga ondertussen door met de vulling.
Voor de vulling: Leg de 3 gelatine blaadjes apart in het water en laat ze 5 minuten weken. Verwarm 4 eetlepels kwark in een pannetje, haal de gelatinebladen uit het water en knijp ze uit en mix ze door de verwarmde kwark. Laat dit niet te heet worden, je verwarmt het alleen zodat de gelatine oplost! Haal de pan van het vuur en doe vervolgens de theelepel honing en de rest van de kwark erbij. Mix het geheel en pak de taartvorm er weer bij. Doe de vulling op de taartvorm en maak het glad.
Zet de vorm met je taart weer in de koelkast en laat +/- 2 uur opstijven.
Na 2 uur: Leg de 2 overgebleven gelatineblaadjes in het water. Knijp ze weer uit na 5 minuten en los ze op in een klein beetje warm water. Doe vervolgens je fruit naar keuze bij de gelatine. Mix het en giet het bovenop de taart. Zet dit nog een half uurtje in de koelkast en je hebt een prachtige taart!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

print